Faculty of Business Administration

Faculty of Business Administration

“Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi hakkında öğrenci görüşleri

Aşağıda paylaşılan ifadeler, 2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılında Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi, İşletme Bölümünde yürütülmekte olan ve Hayatını gönüllülüğe adamış Yazar ve Öğretim Elemanı Sayın İnal Aydınoğlu tarafından verilen “Topluma Hizmet Uygulamaları” lisans dersini alan öğrencilerimizin ders ve staj süreçleri ile ilgili geri bildirimleridir. İfadeler İnal Aydınoğlu'nun izni ile aktarılmıştır. Öğrencilerimize ve Öğretim Elemanımız Sayın İnal Aydınoğlu'na sivil toplum ve gönüllülük projelerine duydukları sevgiden, bir hayat biçimi olan gönüllülüğü benimsemelerinden dolayı teşekkür ederiz.

İşletme Fakültesi Dekanlığı


1-     “17 Yıllık eğitim hayatımda aldığım en farklı ve de hayatıma etkisi en fazla olan dersti diyebilirim”

2-      “Bu derste, insanın sadece kendi çıkarları için yaşamaması gerektiğini, insanın baş­kalarına yardım ettiği kadar var olduğunu anladım. Hayatımızda karar alırken, sevgi ve gönüllülüğü de içine katacak şekilde karar vereceğim. Bir beklenti içinde olmadan karar verebilmenin dünyanın en güzel hissi olduğunu düşünüyorum. Tek amacım daha fazla mal, mülk edinmek olmadığını hayatta daha önemli şeyler olduğunu bu ders görmemi sağladı.”

3-      “Derste konuşulanlar, anlatılanlar, hislerimin ve duygularımın daha çok pekişmesine yarar sağladı ve daha çok gönüllülük hizmetin de bulunmalıyım düşüncesini açığa çıkarttı.”

4-      “Bu dersten sonra gönüllülük projelerinde arka planda kaldığım zamanlar yerine, bu projeleri yönetecek bir birey olmaya karar verdim”      

5-      “Topluma Hizmet Uygulamaları dersi sayesinde gönüllülüğün önemini ve hala kendini gönüllülüğe adamış iyi insanların olduğunu gördüm.”

6-      “İnsanlar için karşılık beklemeden emek ve çaba vermek çok güzel bir duygu ve biz insanlar, bu duyguyu yaşamalıyız, içimizde hissetmeliyiz ki diğer insanlar da bizde görüp örnek alsın ve gönüllülük yolunda teşvik olsunlar. Topluma hizmet herkese hizmettir. Keşke herkes hizmet verse biz de böyle bir dersi hayatımıza çok kolay katabilsek…”

7-      “Gönüllülük benim için, üzerinde uzun zamandır düşündüğüm ancak tam olarak nereden başlayabileceğimi bilmediğim için kararsız kalıp ertelediğim bir meseleydi. Bu ders sayesinde gönüllülük esasları ve çeşitleri hakkında ufkum genişledi ve ihtiyacım olan cesareti kazandım.  Çalışıyor ve okuyor olmanın gönüllülüğe engel olmadığının bilincine vardım.”

8-      “Bu dersten sonraki yaşamımda küfür etmeyi tamamen bırakmayı planlıyorum ve en önemlisi her türlü şiddeti hayatımdan çıkarmak istiyorum. Bu kötü davranışları düzeltmek için ise yardım kuruluşlarında daha çok görev almayı planlıyorum.“

9-      “Topluma Hizmet Uygulamaları dersi bugüne kadar aldığım dersler arasın da en farklı olanıydı. Çünkü insanın duygularına hitap eden, gönüllü olmanın toplum için ne kadar önemli olduğunu anlatan bir dersti.

Bu derste öğrendiklerim sayesinde ilerdeki yaşamımda gönüllü olmak için karşıma çıkan olaylarda hocamızın anlattıklarını hatırlayarak topluma faydalı birey olmayı amaçlayacağım.”

10-   “Derste bize verilen gönüllülük sevgisini, hayatımın ileriki dönemlerinde elimden geldiğince şimdiki gibi yapmaya çalışıp insanlara gönüllülüğün güzelliğini ve insanın içinde sağladığı huzuru elimden geldiğince yaymaya çalışacağım.”

11-   “Bu derste öğrendiklerimi ilerideki yaşantıma katmayı kesinlikle planlıyorum ve bu ders hayatımda aldığım en güzel ders. Gönüllü olarak yaşamayı bir alışkanlık ve hayat tarzı haline getirmeyi, isterim.”

12-   “Hocam öncellikle genç bir girişimciyim ve bir organizasyon şirketim var. Bu şirketin bir çalışma grubu ile de “Kurumsal Sosyal Sorumluluk” hizmeti veriyoruz. Sosyal sorumluluğu yani farkındalığı hayatımın her anında bir yaşam yolu kabul edip hayatım boyunca gönüllü olacağım”  

13-   “Bu ders sayesinde hayata bakış açım değişti, olaylara dar pencereden bakmayı bıraktım, insanları anlamaya, değer vermeye, empati kurmaya başladım. Çevreye temiz bir şekilde sahip çıkmaya, çıkmayanları tatlı dille uyarmaya başladım. İlerdeki yaşamımda daha düzenli, saygılı, başarılı bir birey olmama katkı sağlayacağını düşünüyorum.

14-   “İyilik yaparak ruhunu doyuran bu yolda aşkla ilerleyen birilerinin gerçekten olduğuna bu dersle inandım.

        Öyle güzel konusu olan şeyler öğreniyoruz ki... Bir saatte sevgiye doyup her çıkışımızda karşıdan aldığımız gülümsemeleri içtenlikle hayatımıza yansıtıyoruz.”

15-   “Topluma hizmet kapsamında gönüllü olarak bir faaliyette bulunmadığımı ne yazık ki bu ödevi alıncaya kadar fark etmemiştim. Sanırım hayatımda eksik olan en önemli faaliyetlerden biri de bu olsa gerek.

16-   “Topluma Hizmet Uygulamaları dersini alan öğrenciler daha bilinçli ve daha farkında olmayı öğreniyorlar. Bunların yanı sıra hayatta gönüllü olmanın, insanlara karşılıksız yardım etmenin kendi hayatlarında yarattığı ve yaratacağı olumlu yönleri öğreniyoruz. Yani daha iyi, sorumluluk sahibi ve adil olmayı öğreniyoruz. İleride gönüllü bir insan olarak daha aktif olabileceğimi düşünüyorum. Kısaca bu derste öğrendiklerimle ve kendi tecrübelerimle, ama en önemlisi gönüllü yaşamayan insanları bilinçlendirmeye çalışarak yaşamıma devam edeceğimi biliyorum artık.

17-   “Bu derste diğer derslerden farklı şeyler öğrendik. İnsanlara hizmet etmenin ve karşılık beklemeden insanlara, hayvanlara yardım etmenin ne kadar önemli olduğunu anladık. Hayatta sadece para kazanmak ve kendimizi düşünmekten daha önemli şeyler olduğunun farkına vardık. Bu ders sayesinde insanlara ve çevreye olan bakış açım değişti. Mümkün olduğunca sosyal sorumluluk projelerinin içinde yer almaya çalışacağım. Bu dersin beni olumlu yönde değiştirdiğini düşünüyorum ve bu dersi aldığım için çok mutluyum.”  

18-   “Hedeflerime ulaşabilirsem dahi mutlu olabilecek miyim? diye, kafamda soru işaretlerine sahiptim. Bu ders sayesinde bu soru işaretinden büyük ölçüde kurtulmuş oldum. Gönüllülük, hayatımın büyük bir bölümünü kaplayacak.” 

19-      “Bu derste beni en çok etkileyen, önemli şeyin, ders ve sınavların bilincinin dışında da farkına varamadığımız görevlerin var olduğudur. İnsanın sınav, ders, kariyer, iş olanakları derken kendi stresine düşüp, çevrenin içinde bulunduğu durumları ve insanların yaşam mücadelelerini görmezden gelerek, hayatlarına devam ettiklerini bize göstermesidir. Bu dönem aldığım bu dersten sonra, gidip Greenpeace’e üye oldum. Geçen günlerde, yapmış oldukları yüz yüze programındaki mülakatlara katıldım. Ardından “Ahbap” adı altında insanlara yardımcı olmak için oluşturulmuş topluluğa katıldım. İhtiyacı olan birçok insan, rahatlıkla bu toplulukla iletişim kurup, dertlerini paylaşabiliyorlar. Derste,  bir nebze de olsa farkındalık kazanarak bu tür davranışların devamlılığının sağlanması gerektiğinin farkına vardım.”

 

20-   “Gönüllülükle ilgili derste geçen tüm konular tek tek çok değerliydi, fakat benim hayatım için en can alıcı nokta bahsettiğiniz iki şey oldu.

Bunlardan bir tanesi hayattaki zamanımızın ne kadar değerli olduğunu bu zamanları doğru ve faydalı işler için kullanmamız gerektiğini verdiğiniz örneklerden çok net anlamış oldum Günlük hayatta şu an bile zaman doldurmak için yaptığım bazı aktivitelerde aklıma sözleriniz geliyor ve kendimi daha yararlı işlere yönlendirmeye çalışıyorum.

        İkinci değerli konu ise, iyilik yaparken karşımızdaki insanların altında ezilmemelerini sağlamanın ne kadar hassas bir konu olduğunu fark ettirmeniz oldu. Bu iyiliklerin ve gücün altında kendilerini ezik hissedenlerin istemeyeceğimiz bir kötülükle dönebileceklerini anladım. Verdiğiniz örnekler doğrultusunda bu hassasiyeti hayatımda sağlamaya çalışacağım.”

21-   “Fikirlerimi gönüllü çalışmış biri olarak sunmam gerektiğini düşünüyorum, aksi halde içimden geçenleri monoton bir şekilde yazıya dökmüş olurum. Öncellikle “Gönüllülük bana neler kazandırdı?” Bu soruyu düşününce şu cevapları vermeyi uygun görüyorum;

  • Gönüllülük bana yeni dostlar kazandırdı.
  • Gönüllülük bana, benden yaşça büyük insanların saygısını kazandırdı.
  • Gönüllülük bana vazgeçmemeyi ve doğru bildiğim yoldan ayrılmamam gerektiğini ispatladı.
  • Başarısız olma korkumu yenmemi sağladı.
  • Gönüllülük bana işime sıkı sıkı bağlanmayı ve bir insanın içinde mutluluk yaratabilmenin Dünya’daki en önemli olay olduğunu, maddiyatın sadece bir araç olduğunu ispatladı.
  • Her şeyden önce gönüllülük bana olgunluk, anlayış ve risk süreçlerinde her türlü olumsuz detaylar ile başa çıkabilmemi sağladı.     

 

22-   “Staj programıyla ve derslerde öğrendiklerimle daha bilinçli, daha tecrübeli daha ufku geniş şeklide gönüllülük organizasyonlarının içinde olacağımdan eminim”      

 

23-   “Bu derste hocamızın bana öğrettiği önemli bir şey de bir insana gülümsemenin bile topluma bir hizmet sayılmasıdır. Günümüzde iş ve geçim stresiyle yaşayan birçok insan bu gibi değerleri unutuyor. Oysaki sokakta gördüğü bir çocuğun başını okşasa, esnaflara selam verse, yolda gördüğü bir insana gülümsese belki kendinin de, o insanların da günü daha güzel geçebilir. Bu yüzden kendi dertlerimize düşüp insanlardan bir gülümsememizi esirgemeyelim, bir kan bağışı yapmaya üşenmeyelim, çocuk esirgeme kurumlarına gidip oradaki çocukların başını okşamayı çok görmeyelim. Hepimiz bu toplumun bir bireyi olduğumuzu unutmayalım ve buna göre yaşayalım.”

24-   “Yazdığım hikâyedeki gibi ben de oradaki yardıma muhtaç, yalnız insanlara yardım edeceğim, bir nebze de olsa yalnızlıklarını paylaşıp dertlerine ortak olacağım. Bence bu ders üniversite değil, lise, ortaokul hatta ilkokul seviyelerinde ders programlarına konmalıdır.”

25-   “İleriki yaşamımda sadece tüketen değil aynı zamanda, üreten düşünen, sorumluluk alan, çevreme, ülkeme ve sevdiklerime karşı yararlı bir birey olmak istiyorum. Bu yüzden elimden geldiğince bahanelerin arkasına saklanmadan devamlı olarak gönüllü hizmet veren bir kuruluşta çalışmak istiyorum. Bu derste öğrendiğim “gönüllülüğü” hiçbir beklenti ve zorlama olmadan, sadece eğitim alanında bırakmadan, doğa ve kadın hakları alanında da çalışarak, araştırarak yardıma ihtiyacı olan bireylere destek olmak istiyorum.”        

26-   “Bu dersi gördükten sonra, hayatımda farklı bir bakış açısı kazanıp hizmet etmekten zevk duyan, sorumluluk sahibi ve çevresindekilere yardım eden bir birey olmayı planlıyorum.”

27-   “Ben diğerleri gibi olmayacağım, bu dersin de yardımıyla ileriki hayatımda bir gönüllülük projesine adımı altın harflerle yazdıracağım”

28-   “Bu ders bana çok şey kattı. Önceden gönüllü olarak hiçbir şey yapmamıştım. Ama şimdi insanlara yardım etme isteği ile dolup taşıyorum. Gönüllü olarak bir yerlerde çalışmak istiyorum. Karşılık beklemeden yapılan iyiliklerin yaşattığı iç huzurunu tatmak istiyorum. Şimdiden başlayarak ilerideki hayatımda da bana ihtiyaç duyulan yerlerde gönüllü olarak çalışmayı planlıyorum.      

        Bunu yaşayıp etrafımdaki insanlara da gönüllülüğün güzelliklerini anlatarak onlara da bunu aşılamayı planlıyorum. Umarım bunları gerçekleştirip içinde yaşadığım topluma bir fayda sağlayabilirim.”   

29-  “O evsizlerden birinin cümlesini alıntılamak isterim size; “İnsanlar kötü davrandığında, sokak daha katlanılmaz oluyor, bazen de bir gülüş her şeyi değiştiriyor.”

Dersi aldığımdan beri sokakta gördüğüm hiçbir evsize tebessüm etmeden eve dönmemeye çalıştım, yardıma ihtiyacı olan kimi gördüysem elimi uzatmayı denedim.”   

30-   “Not kaygısı olmasa belki de sınıfın büyük çoğunluğu bir projede yer almak istemeyecekti. Hayatları boyunca bu manevi tatminden yoksun kalacaklardı. Bu nedenle dersin çok büyük farkındalık yarattığını düşünüyorum”

        “Bu ders sayesinde insanları teşvik etmenin, onlara bir şeyler anlatmanın aslında ne kadar önemli olduğunu gördüm. Artık ben de çevremde elimin, sözümün ulaşabildiği herkese gönüllülüğü anlatacağım. Onları bu yolda teşvik edeceğim. Bunun da en az gönüllülük projesinde bulunmak kadar önemli olduğunu düşünüyorum”

31-  “Derse devam ettiğimiz süre boyunca gönüllü olmanın hem kendi ruhsal gelişimimiz hem de çevremizdeki insanlara tavrımız açısından ne kadar önemli olduğunu gördük”

32-   “Bu derste ilk öğrendiğimiz şey insan bir başkasını sevemezse kendini de sevemez ve toplumu hiç sevemez. Bundan dolayı ilk kural olarak başkalarını sevmeyi onlara yardım etmeyi onların mutluluklarıyla mutlu olmayı öğrendim.

        Ve gelecekte de bu yolla hayata dört elle sarılmayı öğrendim ve bunu yakın çevremdekilere anlatarak yayabileceğime inanmaktayım.” 

33-   “Bu derste diğer derslerden farklı olarak insanlara hizmet etmenin ve manevi huzura kavuşmanın ne kadar önemli olduğunu idrak ettik.

        En büyük korkum olan hayvanlara dokunmayı yenmek istiyorum. Ben okula giderken beni köpek kovalamıştı o günden sonra kedi ve köpeklere dokunmaktan korkuyorum. Bu korkumu atlatmaya sizin dersinizde karar verdim. Hayvanlarla ilgili projelerde yer almak istiyorum.

        Şimdi mamalar da alıyorum, yavaş yavaş yanlarına yaklaşıyorum. Bunun gibi olaylarda daha çok aktif olmayı planlıyorum. Çevremdekileri teşvik ediyorum.”    

34-   “Öncellikle derste anlatılanlarla sonraki; gönüllülük projelerinde daha bilgili bir birey olarak yer alacağım.”

        Gönüllülüğü hayatımın bir parçası haline getireceğim ve çevremi de buna davet edeceğim.”

35-   “ Bu derste öğrendiklerimle, hayatımın her anında insanlara yardım etmeye, insanları mutlu etmeye ve doğayı korumaya odaklandım. Bunu karşılık beklemeden yapmak insana huzur veriyor.

        Yani kısacası, hayatımın geri kalanı insanları, doğayı sevmekle, yardım etmekle ve mutlu etmekle geçecek. Böylelikle ben de mutlu olmuş olacağım.”

36-   “Gönüllüğün topluma ve insana, sevgi, saygı içerisinde yaşamayı öğrettiğini düşünüyorum. Sonuç olarak huzurlu bir yaşamı buluyoruz. Gönüllülük yaptığımızda içimizde oluşan duyguyu hiçbir zaman anlatacak bir kelime bulamamıştım, fakat sizin yaşama sevincinizi görünce anladım. Gerçekten bu derse katılmak bana ilham veriyor.”  

 

37-   “Bu dersten sonra bugüne kadar hayatlarına küçük dokunuşlar yaptığım insanlardaki mutluluğu ve onların mutluluğundan aldığım sevinci hayatımda sürekli bir hale getirmek için çabalayacağım. Daha çok gönüllülük projelerine katılıp şu anda dâhil olduğum kulüp beraberinde de sosyal sorumluluk projeleri bizzat düzenlenme çabasında bulunacağım ve özellikle çocuklarla daha fazla bir arada olacağım.”

38-   “Bu ders, geçmişte planlayıp uygulayamadığım gönüllülük planlarıma yön verdi. Geçmişte planlayıp yapamadığım gönüllülükleri derste anlatılan hikâyelerden tecrübelerden yararlanarak daha hızlı bir şekilde uygulamak istiyorum. Kendi hayatıma diğer insanlara faydalı olabilmek için daha fazla kurum ve kuruluşlarla iletişimde olacağım.”

39-   “Bu dersten sonra sadece sosyal yardımlaşma açısından değil, günlük yaşamımda da paylaşım, empati, cömertlik gibi duyguları uygulamak istiyorum. Her ne iş yaparsam yapayım, bu duygularımı da o işlerde kullanmak istiyorum. Elimden geldiğince sosyal yardımlaşma kuruluşlarında bulunmak, hizmet etmek istiyorum.”

40-   “Bu derste kitaplarda yazmayan çok değerli bilgiler öğrendim. Hayatımı sorguladım. Her insan gibi hayatta hep daha fazlasını isteyen, elindekilerle yetinmeyip, elinde olmayanlara göz diken biriyken bunların gelip geçici olduğunu gördüm.

        Toplum olarak böyle derslere ihtiyacımız var, çünkü dışarıya farkındalığımız az, olana bitene kulağımızı tıkar, gözümüzü kapatır bize dokunmayan yılan bin yaşasın deriz. Hâlbuki komşusu açken tok yatan bizden değildir diyen bir dine inanıyoruz. Her şeyden önemlisi bu uygulamalar insana ve topluma mutluluk getiriyor.

        İlerdeki yaşamımdan ziyade bugünüme bile çok şey kattı. Farkındalık kazandım. En basitinden geçen kandilde memleketteki dedemi aradım. Bu onu çok mutlu etti. Evdeki çöpleri ayrı toplayıp geri dönüşüm kutularına atmaya başladım. Çünkü bu ders gördüklerimi, duyduklarımı daha derinden düşünüp bunları anlamamı sağladı. Kızılay’ın önünden geçerken asla kan vermek gelmezdi aklıma. Geçen hafta Kadıköy’de yürürken Kızılay’a girip kan verdim ve çok mutlu oldum, çünkü kendimi daha değerli hissettim. İleride çocuklarıma da bunları anlatmak ve onları da topluma kazandırmak istiyorum.” 

 

 

 

41-   “Bu derste gönüllü olmanın gerçek manasını öğrendim. Günümüzde birçok insan gönüllülük adı altında maalesef gerçek değer yaratan işler yapmıyorlar. Ben bu derste öğrendiklerimden yola çıkarak başkalarının hayatlarına ve kendi hayatıma değer katabilecek işlerde bulunmak isterim.

        Böylece bu derste öğrendiklerimi, bugüne kadar yererli düzeyde farkında olmadığım güzel davranışları hayatıma katabileceğimi düşünüyorum.”

42-   “Derste dinlediklerim silkelenip kendime gelmemi sağladı diyebilirim. Dünya telaşına, okul hayatına, iş yaşamına kapılıp ihmal edemeyecek kadar değerli bir sorumluluğum olduğunun farkına vardım.”

43-   “İlk ders gününden son ders gününe kadar tüm derslere katıldım. Bu derslerde anlattığınız tüm o gönüllülük hikâyeleriyle gönüllülüğün, sevginin değerini bizim içimize işlediniz ve ben tüm bu öğrendiklerimle ışığını yaktığınız bu yolda tüm yüreğimle gönüllülük için yürüyeceğim ve çabalayacağım. Ben de ilerde ki yaşamıma bu doğrultuda birçok yeni gönüllülük hikâyeleri ekleyeceğim.”

44-   “ Bu derste gönüllülüğü anladım. Kahve köşelerinde sürüneceğime topluma faydalı bir birey olarak elimden geldiği kadar, ölene kadar gönüllü yaşayacağım, yaşama sıkı sıkı tutunacağım. Bu ders bana bir kez daha topluma faydalı olmanın önemini hatırlattı, ilerideki yaşamımda topluma hizmet gerektiren bir şey olursa en önde ben olacağımı planlıyorum.”

45-   “Gönüllülük toplumumuzda çok yaygın ve çok bilinen bir durum olmadığı için bu ders bana yeni bakış açısı kazandırdı. Bu konu ile ilgili birçok yeni bilgi edinmiş oldum. Öğrendiklerim, gönüllü hizmet etmeyi bir ihtiyaç olarak görmeme neden oldu. Umarım vazgeçemeyeceğim.  

46-“Bu ders bana çok güzel şeyler kattı. Öğrendiğim her şeyi de hayatımda uygulayacağım, ilerideki yaşamımda da insanlara yardım etmeye ve onlara iyilik yapmaya devam edeceğim.”

47-   “Bu ders benim için mutluluk sebebi oldu. İleride de bu mutluluğu ve farkındalığı çevremdeki insanlara elimden geldiğince yayabilmek için sabırsızlanıyorum.

48-   “Ben bu derste iyi bir insan olmayı öğrendim ve hayatımda neyin önemli, neyin önemsiz olduğunun farkına varmamı sağladı. İnsanlara bir faydam olduğunu görmek beni çok mutlu etti. Artık çevreme ve aileme daha faydalı bir insan olacağıma eminim.”

        “Aslında bunları düşünmek bile huzur verici…”

49-   “Sevgi ile hizmet eden bir gönüllü lideri olmayı planlıyorum. Kişisel prestij peşinde koşmadan yaptığım işlerle saygı uyandırmak istiyorum. Bunun için maddi, manevi kişisel bir çıkar gütmeden, insanların ihtiyaçları doğrultusunda hareket ederek toplum yararına hizmet etmeyi planlıyorum.”

50-   “Bu dersin üniversitemizde olması gelecek nesil olan bizler için büyük bir şans. Farkındalığımızı artıran bu ders yaşanabilir dünya için en büyük umut. Geleceğimizi kurtarabilmek adına öğrendiklerimizi herkesle paylaşarak mutlu, güzel bir dünyaya ulaşabilmek en büyük hedefim.”   

51-   “Ben şimdiden bu derste öğrendiğim doğru düşünceleri hayatıma katmak ve bu yolu benimsemek istiyorum.”

52-   “İlerideki yaşamımda mutlu olabilmem için ilk yol etrafımızdakileri mutlu etmekten geçiyor, derste öğrendiğim en temel şey bu. Topluma hizmet insana refah sağlar. Yaşamımı mutlu sürdürmem için bu derste öğrendiğimiz gibi karşılık beklemeden insanlara, topluma hizmet etmek ileriki yaşamımda hep var olacak. Duyarlı ve sorumlu bir birey olarak yaşamak istiyorum ve bunun yolu gönüllü yaşamaktan geçiyor”      

53-   “Topluma Hizmet Uygulamaları dersiyle de sürekli olarak gönüllülüğün ne kadar güzel bir şey olduğunu, insanı nasıl mutlu ettiğini öğrenince insanlara daha çok faydamın dokunmasını isteme arzum daha da arttı ve hayatıma gönüllülüğü tam anlamıyla sokmaya karar verdim. Bunun için en yakın zamanda bir adım atacağım.

        İleriki hayatımda çocuklarıma da gönüllülük duygusunu aşılayarak onların da gönüllülük adına bir şeyler yapmasını sağlayacağım.”

54-   “Bu dersi aldıktan sonra sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olmak istedim. Okulum devam ederken ya da sonrasında herhangi bir konuda gönüllü olarak çalışacağım. Kuruluşları araştırıp başvurmak istiyorum. İnsanların daha çok bilinçlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü ben bu dersi aldıktan sonra böyle bir işte gönüllü olmak isteğimi fark ettim. Bu tür derslerin küçük yaştan itibaren verilmesi gerekiyor bence.”       

55-   “Bu farkındalıkla, hem öğrenci olduğum bu günlerde, hem de gelecek toplumsal yaşamımda toplum için toplumla yaşamayı öğrendim. Bunları yaşama katabilmek için öncelikle toplumsal hizmet yapan insanlarla arkadaş olmak ve gönüllü kuruluşlarda çalışmak istiyorum.”     

 

56-   “ Bu derste anlatılanlar sayesinde ben bu yaşıma kadar büyük bir mutluluktan mahrum kaldığımın farkına vardım. Çevremde olan olaylara daha duyarlı olmam gerektiğini, elimden ufak bir şey gelse de bunu çekinmeden yapmam gerektiğini öğrendim.

        Bu konuda kazandığım tecrübeleri mezun olduktan sonra iş hayatımda ve sosyal hayatımda gönüllülük ve topluma hizmet çalışmalarında kullanacağım.”

57-   “Bu derste öğrendiğim en güzel şey mutlu yaşayabilmenin en kolay yolu hayat boyu her anlamada gönüllü olabilmek olduğudur. Çünkü biz bu hayata sadece kendimizi düşünmek için gelmedik.”

58-   “Bu derste elde ettiğim farkındalık duygusunu daha çok geliştirip hayatımın her yaşında fark etmeksizin uygulamayı ve genç, yaşlı demeden başka insanlara aşılamayı düşünüyorum. Başka insanlar için karşılık beklemeden atılan bir adım Dünya ve insanlık için atılmış bir adımdır.”

59-   “Üniversiteye başlamadan önce diğer insanlar gibi sıradan bir yaşantım vardı. Üniversiteye başlayınca arkadaşlarımızla birlikte SOSYAL Yardımlaşma Kulübümüzü kurduk. Gönüllülüğün ne olduğunu o zaman anladım. Önceden kolay mutlu olabilen bir insan değildim ama insanlara yardım ederken onların yüzlerindeki tebessümü gördükçe kendimi mutlu hissettiğimi fark ettim. Gönüllü olmak bana mutluluk kazandırdı, itibar kazandırdı, dostluk ve çevre kazandırdı, özgüven ve güven duygusu kazandırdı, duyarlılık kazandırdı, hayatı farklı algılamayı öğretti. Kendimce bir karar verdim bundan sonra ki yaşantımı gönüllülüğe adamalıyım dedim. Kendimi gönüllülükte buldum ve hayatımı gönüllü olarak devam ettireceğim. Topluma fayda sağlamak için elimden geleni yapacağım.”     

60-   “Her Pazartesi gönüllülük uygulamaları dersinden çıktıktan sonra en az 2 saat boyunca yüzümde oluşan gülümseme ve içimde dolup taşan bir “işe yarayabilme “ hissiyle metro istasyonundaki güvenlik görevlisine dahi selam vermeden geçmiyorum. Aslına bakarsanız selam verme alışkanlığı edindim.

        Mesela; çalışan görevlilere “kolay gelsin” demeden geçmiyorum, artık istemsizce ağzımdan kelimler dökülüveriyor.”  

61-   “Bu dersin benim hayata bakışımı olumlu anlamda çok fazla değiştirdiğini şu anki geldiğim durumdan düşüncelerimden anlamaya başladım. Mesela; daha yardımsever olmaya başladım, daha iyimser yaşıyorum. Hayatım inşallah böyle devam eder. İnsanı insan olduğu için hiçbir karşılık beklemeden sevmemiz gerektiğini öğrendim bu derste.”

62-   “İyi ki böyle bir derste bulunup kendimize, insanlara ve insanlığa fayda sağlayabilen insanlar olabilmişizdir.

        İlerideki yaşamımda eğer iyi bir iş adamı olursam ya da yaptığım iş ne olursa olsun işimden kalan zamanlarımda bir gönüllü kuruluşunda bulunup gerçek manada hakkını vererek çalışıp, birliği, beraberliği ve sevgi sağlayacağımız bir platformda yer alıp gönüllü faaliyetlerde bulunmak isterim.”   

63-   “Bu derste insanlara ve insanlığa yararlı ve faydalı işler yapmanın ne kadar faydalı, güzel bir şey olduğunu öğrendim. Aynı zamanda sevginin her şeyden önce geldiğini öğrendim. İleride topluma ve insanlığa daha yararlı bir insan olmayı planlıyorum.

        Bu derste anladım ki maddiyat her şeyin sonunda geliyor. Sevgi, şefkat, merhamet, samimiyet, hoşgörü her şeyin ötesindedir.”

64-   “Bu dersin ektiği fidanı ben sulayacağım, ben besleyeceğim. İleride insanlık için faydalı bir birey olmak için ne gerekiyorsa onu yapacağım. Artık topluma faydalı bir birey olarak gönüllü kuruluşlar da yer alacağım.”

65-   “Bir insanın bu yaşa kadar bu kadar yardımsever ve temiz kalabilmesi bunu bize geçirebilme çabası beni şaşırttı açıkçası. Çok etkilendim, hayatıma aktaracağım tabi ki,

Kalıcı olur mu? Bunu gerçekten bilmiyorum, ama geçecektir. Şöyle insanın aklında yaşadıkları, söyledikleri kalmaz sadece, hissettirilenler kalır. Farklı şeyler hissettirdiniz. Yıllar boyu başkalarının mutluluğu için çaba sarfetmek, yardım etmek, herkesin harcı değil, olamaz da. Benim için iyi kalpli kişi tanımını değiştirdiniz. Hayatıma bunu aktarmaya çalışacağım.

En çok da veren elin alan elden üstün olduğunu öğrendim; ve uygulayacağım.”

66-   “Bu derste öğrendiklerimi tüm hayatıma yaymam gerektiğinin farkına vardım. Yeterince iyilik ve gönüllülük yapmadığımı fark ettim. Sivil toplum kuruluşlarından bazılarına katılarak hayatımın geri kalanında manevi olarak destek olmak isterim”

67-   “Bu dersi almaya başlayınca insanların nelerin üstesinden gelebileceklerini fark ettim ve kendime “Benim neyim eksik?” sorusunu sordum. Önümüzdeki yaz İztuzunda görev almak için başvuruda bulunmaya karar verdim. Uzun vadede ise kendime bir gün planlayıp hayvan barınaklarında hizmet etmeyi planlıyorum.”

68-   “Ben ileride hayatımı sinemadan kazanmak, bu alanda iş yapmak istiyorum. Ve daha şimdiden sinemada gönüllülüğü anlatma konusunda zihnimde güzel fikirler yeşerdi. Sinema bir düşünceyi insanlara iletmenin belki de en güçlü yöntemi. Ben de bundan sonraki yaşamımda yapacağım projelerde gönüllülüğe, yaratıcı bir şekilde yer verme konusunda motive olmuş durumdayım” 

69-   “Bu derste elde ettiğim bilgileri ileride gerek iş hayatımda, gerekse günlük yaşamımda birilerine yardım ederek aslında kendime yardım etmiş olmak için ve mutlu bir hayat yaratmak için kullanacağım. Eğer bu bilgileri hayatıma katabilirsem hem huzurlu bir birey, hem de içi rahat, gönlü rahat bir insan olacağım.”

70-   “Bu ders sayesinde hayata daha farklı bakabiliyorum. Hayatta her şeyin karşılıklı olmadığını, karşılıksız yapılan şeylerin insanı daha mutlu ettiğini öğrendim. Ufacık şeylerle büyük mutluluklar yaşatabilmenin ve yaşayabilmenin hepimizin elinde olduğunu, ne olura olsun, kimseyi kırmamayı ve daha birçok şey öğrendim. Bu öğrendiklerimin her zaman hayatımın içinde olmasını istiyorum.

        Her zaman yeni yeni güzelliklere, iyiliklere sebep olabilecek kadar çok şey yapmak istiyorum. Mutlaka gönüllülük yapmak istiyorum. Başkalarına faydalı olmak istiyorum. Gönüllü kuruluşlara katılmayı planlıyorum. Katılamasam da gelecekte hayatımın bir noktasında gönüllülük alanında bir şeyler yapmak için zaman ayıracağım, işime, hobilerime, eğlenceme gönüllülük örnekleri katacağım...”       

71-   “Bu derse girdiğim gün ile bugün arasında çok büyük fark olduğunu düşünüyorum. Hayata bakışı değişiyor insanın. İnsanlar hakkında ön yargılı olmuyorum. Genç, yaşlı demeden herkesin ihtiyaçlarını gidermeye çalışıyorum. Zaten benim de yaşlı bir babaannem var. Bizimle kalıyor. Bu yüzden onlara nasıl bakılması gerektiğini biliyorum. Eğer mümkün olursa huzurevinde çalışmak istiyorum. Oradaki sorumlulukları yerine getirebileceğimi düşünüyorum. Daha sonra bir köpek sahiplenmek istiyorum. Hayvan sevgisini ileride çocuklarıma da kazandırmak isterim.”  

72-   “Ben zaten gönüllüydüm; ancak bu derste öğrendiklerim sayesinde gönüllülüğün hayatın her yerinde ne kadar önemli olduğunu daha iyi anladım. Sadece kendi iç huzurum için değil, toplumun huzurlu olabilmesi için hayatımın her döneminde elimden gelenin fazlasını yapmam gerektiğinin daha çok farkına vardım. Hayatının kırk yılını böyle güzel işlere adamış bir rol modelin bu dersi anlatması daha da etkileyici oldu. Bu dersle beraber ilelebet gönüllü olabilmek ve daha çok gönüllülük projelerinde yer almak istiyorum. Bu dersin en büyük faydası ise yaptığımız işlerin aslında basit ve küçük işler olmadığını fark etmek olduğunu söyleyebilirim.”

73-   “Toplumdaki sorunları unutarak, farkındalığımı kaybederek görmezden geldiğim her an bu dersi hatırlayacağım. Çünkü ben var olduğum toplumun bir parçasıyım ve ona hizmet bir görevim. İlerde bu dersin bana katabileceği en güzel şey Dünyanın Terketmeye Yüz Tuttuğu İnsanlığım ve Gönüllülüğüm Olacaktır.”    

 74-  “Daha önceden çevre ve doğa ile ilgili sorumluluklarımı fark edip bu alanda gönüllülük çalışmaları yaparken, şimdi yapabileceklerimin sınırın olmadığının farkındayım ve gönüllü olmanın sonsuz hazzını tatmak için elimden gelen her şeyi yapmak istiyorum.”

75-   “İlk iş olarak büyük bir sosyal ve toplumsal faaliyette bulunan bir örgütün parçası olup derste öğrendiklerimi aktarmayı planlıyorum. Böylece hem kendime, hem de çevremdeki insanlara bu derste ve o toplumsal hizmet sağlayan örgütteki bilgileri aktarmış ve paylaşmış olacağım diye planlıyorum.  

76-   “Gönüllü yaşamanın keyfini, mutluluğunu yaşayan o noktaya ulaşıp menfaatler üzerine ilişkilerin kurulduğu dünyadan sıyrılabilen, karşılıksız seven insanlar hayata tarifi mümkün olmayan çok eşsiz bir pencereden bakan özel insanlardır. Derslerde gönüllülükten, bu yolda yapabileceklerimizden, sonucunda hissedilen hazzın ne denli fazla olduğundan bahsettik. Ama beni en çok etkileyen ve bana farkındalık kazandıran şey; gönüllülüğe adanmış kalbin insanın yüzüne, sesinin tınısına etrafında yaydığı enerjiye ne kadar yansıdığı oldu. Hayatıma katmak istediğim şey tam da bu. Güzel bakan, güzel gülen, hayatta karşılık beklemeden yaşamanın keyfini iliklerine kadar hisseden etrafına yaydığı enerjiden insanları mutlu eden, gülümsetebilen biri olmak… Anladım ki bunun için gönül bahçesine güzellikler ekmek gerek.”

77-   “Bu dersten daha önce gönüllülük deneyimini tatmıştım ama bu derste fark ettim ki deneyimlerimi arkadaşlarımla daha çok paylaşmalı beni mutlu eden tüm bu anlara onların da sahip olabileceğini anlatmalıyım.

        İleriki yaşamıma bu derste öğrendiklerimi tatmak için “Tüm hayatım boyunca gönüllü kalacağım”

78-   “Bu ders bana manevi olarak çok şey kattı. Evet, gönüllülük hakkında bir şeyler biliyorduk, ama bu ders benim farkındalığımı artırdı. Etrafa olan bakış açımı değiştirdi. Ben hayatım boyunca bu derste öğrendiğim doğrular üzerine katarak ilerlemek istiyorum.

        Belki de üniversite hayatımda bize gelecekte insani açıdan yardımı olacak tek dersti.”

79-   “Bu dersi aldığım andan itibaren gönüllülük temelli iş yapmanın mantığını kavradım. Gönüllülüğün sadece hayatın bir bölümünde değil genelinde esas alınması gereken bir amaç hatta yaşam biçimi olduğunu gördüm.

        Bu derste gönüllülük esasına dayalı faaliyetlerin temelini ve gönüllü olunca hayatın hem kendimiz hem başkaları için nasıl güzelleştiğini gerçek yaşamdan temellendirilmiş birçok örnekle defalarca gördüm. Bundan sonraki yaşamımda zaten daha öncede yapmış olduğum gönüllülük işlerine devam edeceğim ama bu derste öğrendiklerim sayesinde gönüllülük kavramını bir yaşam biçimine dönüştürmeye çalışacağım ve yardıma ihtiyacı olan insanlar çözüme ulaştırmayı günlük hayatımın bir parçası haline getireceğim.”      

80-   “Bu ders sayesinde insanlara ve toplumsal olaylara bakış açım değişti. Artık beni üzen ve umutsuzluğa iten sorunlar yerini umuda terk etti. “Başarabilirim” duygusu uyandırdı. Daha önce bilmediklerimi öğrenmeme sebep oldu ve bilinç uyandırdı. Eskiden pek bilinçli olmadan yaptığım gönüllülük faaliyetlerimi şimdi daha bilinçli yapmayı ve sayısını olabildiğince arttırıp, yelpazesini olabildiğince genişletmeyi planlıyorum.

Artık zamanımı pasif kalarak değil, potansiyelimin farkına vararak yararlı faaliyetler içinde bulunarak, aktif bir birey olup hem kendimi, hem de daha çok insanı mutlu etmeye çalışarak, çevreye ve insanlara, sokak hayvanlarına, dünyamızda bize eşlik eden tüm canlılara bir fayda sağlatarak belki de bir umudun parçası olarak geçirmek istiyorum.”      

81-   “Gönüllülüğün hayatımızda mutlaka olmasının gerektiği ve önemini kavradım. Hayatım boyunca gerek kendim gerekse çevremdeki insanlara bu dersten öğrendiklerimi ve öğreneceklerimi anlatarak onlara da bu gönüllüğü aşılamak ve aydınlatmak isterim. Hepimiz bu manevi huzurun hayatımıza tuttuğu ışığı, saf sevgiyi ve mutluluğu doyasıya yaşayalım.”   

82-   “Bu ders İlkokul birinci sınıftan itibaren olmalı bence. Büyürken iyiliğin, gönüllüğün içimize işlemesi lazım. Bu derste çok fazla şey öğrendim.  Karşılıksız yapılan şeylerin insanları daha çok mutlu ettiğini, kısacası mutluluğun o kadar da zor bulunmadığını öğrendim. İleride ki yaşamımda bunların hepsini uygulamak istiyorum. Çünkü gönüllülük dünyada tadılacak en büyük zevklerden biridir.”

83-   “Bu derste iyilik yapmış olmak için iyilik, ya da yaptım demek için iyilik yapmayı değil, gönüllülüğün gerçekten insanın huzuruna direkt etkisini öğrendim. Karşılık beklemeden başkasının mutluluğu için çabalamanın ne büyük erdem olduğunu, yapılan iyilik karşısında bir teşekkür bile beklememek gerektiğini öğrendim. Herkesin gönüllü olabilecek sevgiye, arzuya ve hizmet yeteneğine sahip olduğunu öğrendim. Yeter ki insan bunu kullanmayı bilsin.” 

84-   “ Bu derste öğrendiklerim benim çok daha farklı düşünmeme sebep oldu zaten yardımsever bir insandım. Fakat derslere girdikten sonra bazı şeyleri kaçırdığımı fark ettim. Eskiden en azından bir gönüllülük yapmak için maddi bir güce ihtiyaç olduğunu düşünürdüm, fakat sadece bundan ibaret olmadığını gördüm. Bu derse girdikten sonra insanlara karşı bakış açım değişti. Bundan sonra insanları ilgilendiren her sorun için her türlü yardımı yapmaya hazırım.”    

85-   “Bu ders topluma karşı bilinç düzeyimi artırdı. Topluma bir şeyler vermek gerektiğini, Türkiye’mizin gelişmesi için topluma hizmetin ne denli önemli olduğunu bana öğretti. Evet, bu dersten önce de gönüllülük yapıyordum fakat gönüllülüğün önemini ve gerekliliğini bu dersle birlikte daha iyi kavradım. Bundan sonraki hayatımda önceliğim topluma hizmet olacak.”   

86-   “Bu ders sayesinde sosyal hayatımdaki “gönüllü yaşam” terimini ilerletmeye ve üzerine daha çok düşmeye karar verdim. Asıl istediğim ve bu isteğime ulaşabilmek için de neler yapabileceğimi gördüm. Gönüllü yaşamın ağızda bir sözcük olması yerine, yaşam felsefesi haline gelmesini seçtim. Yapacağımız stajdan sonra kurumun bir üyesi olarak kalmak ve faaliyetlerime devam edebilmek istiyorum.” 

87-   “Bu derste diğer derslerden farklı şeyler öğrendik. İnsanlara hizmet etmenin ve manevi huzura kavuşmanın ne kadar önemli olduğunu idrak ettik. Hayatta sadece para kazanmak ve kendimizi düşünmekten daha önemli şeyler olduğunun farkına vardık.”

88-   “Bence bu ders en önemli ve yararlı derslerden biridir. Çünkü eğitimin amaçlarından birisi de çevreye yararlı ve uyum sağlayan bir insan yetiştirmektir. Toplumsal sorumluluk kazanmış oluyoruz. Eğitim hayatımızda aldığımız bu ders, ileride karşımıza çıkabilecek zorluklar karşısında nasıl davranmamız gerektiğini öğretiyor. İlerdeki yaşamımda bu dersi hayatıma katabilmek adına öğrenmek istediklerim, yani amaçlarım ise; var olan toplumsal bilincime ve sorumluluk duygumun üstüne bir şeyler katmak için çalışacağım. Kendime olan inancımın ve farkındalık seviyemin artmasını, içinde yaşadığım bu çevreye ve topluma maksimum yarar sağlamak amacıyla elimden geleni yapmak için istiyorum. Bu yolda ilerlerken yalnız değil birçok kişide farkındalık yaratarak daha gönüllü bir dünyaya yürümek hedefimdir.

89-   “Topluma hizmet dersi müfredatımıza çok kısa süre önce girmiş olup aslında çok daha önceden tanışmamız, bilincine varmamız gereken bir derstir. Bu kadar geç tanışmışken bizden sonraki nesile de bu bilinci aşılamamız lazım diye düşünüyorum. Tüm nesil topluma hizmetin ne denli önemli bir olay olduğunu bilmeli ve bu hayaller çerçevesinde yaşamını sürdürmelidir. Bu konuda elimden gelen katkıyı yapacağıma inanıyorum. Bizi bilinçlendiren, topluma hizmetin önemini hissettiren bu dersi bir hayat felsefesi olarak almak isterim.”

90-   “Bu ders bana çok şey kattı. İçimde var olan merhamet duygusunu insanlara yardım etme isteğini ortaya çıkardı.”

91-   “Bu ders sayesinde farkındalıklarım arttı ve insanları olabildiğince mutlu etmek istiyorum. Üniversitede böyle bir dersin olduğunu öğrendiğimde nasıl mutlu olduğumu anlatamam. Hiçbir dersi kaçırmamaya çalışıyorum.”

92-   “Derste öğrendiklerimi ileride hayatıma katmayacağım. Çünkü bu şekilde yaşadım ve bu şekilde büyütüldüm.”

93-   “Bu derste; karşılıksız ve hiçbir şey beklemeden bir şeyler yapmanın, manevi değerler yaratmanın, daha iyi bireyler olabilmek için elimizden geldiğince yapabileceklerimizi hiç ertelemeden yarına bırakmadan, başkaları yapsın demeden yardımlaşmanın, iyilikler yapmanın bizi ruhen çok iyi ve huzurlu hissettireceğini bir kez daha hatırladık. Şu an ve gelecekte her zaman daha iyi, daha yardımsever bir insan olabilmek için elimden ne gelirse yapacağıma inanabilirsiniz…”

94-   “Bu derste öğrendiklerimizi hayatımızın her alanında daha iyi biri olabilmek adına, hayatımıza katmalıyız diye düşünüyorum. Hayatımda boşluklar olacaktır, o boşlukları gönüllülükle doldurma kararı verdim. Daha mutlu ve daha iyi olacağımı düşünüyorum. Çocuklara yardım etmeyi planlıyorum. Umarım başarılı olabilirim.”

95-   “İnsanların birbirinden uzaklaştığı, toplumsal nefretin arttığı günümüz dünyasında gönüllülük; evimizi, mahallemizi, şehrimizi, ülkemizi ve dünyamızı güzelleştirmek için atacağımız en büyük adım olmalıdır. Gönüllülükle hem dünyayı daha yaşanabilir bir yer haline getirebilir, mutluluk yolunda yürüyebiliriz, hem de insanların kalplerindeki nefreti sevgiye, güzelliğe dönüştürebiliriz. Yaşayabilmemiz için birbirimizin gönlüne ihtiyacımız var. Bu yüzden gönüllülük çok önemli bir meseledir.

        Benim insanlara hatta tüm canlılara onlarında bana ihtiyacı var. Hayatım boyunca gönüllülük içimde yanan bir ateş, bir heyecan olacak ve tüm planlarımda yer alacak.”

96-   “Zaten gönüllü çalışmayı ve yardımlaşmayı severken bu dersle duygularım daha çok kamçılandı. Küçük bir iyilik de olsa yaptığımın ne kadar değerli olduğunu ve toplum olarak buna ne kadar ihtiyacımız olduğunu anladım.”

97-   “Ben bu ders sayesinde gönüllülüğün hayatımız için ne kadar önemli olduğunun farkına vardım. İlerdeki yaşamımda bu derste öğrendiklerimi ön planda tutacağım. Sosyal sorumluluk projelerinde yer alarak topluma daha yararlı bir birey olacağım.”  

98-   “İyilik kavramını hep biliyor sanıp dinlememek araştırmamaktayken bana anlatılması ve güzel örneklerin aktarılması, bilmeme rağmen yeteri kadar iyilik ve gönüllülük yapmadığımı bana gösterdi. Bundan sonraki yaşantımda iyiliği her zaman yapmaya, gönüllülüğü elimden geldiğince yapmaya ve yaptırmaya çalışacağım. İnsanları mutlu etmek için çalışacak ve deneyimlerimi çevremle paylaşıp aslında birlik, beraberliğin ve gönüllülüğün ne olduğunu aktaracağım. Bundan böyle güzel olaylara vesile olabilirsem ne mutlu bana.”

99-   “Bu ders bana daha önce bakıp ta göremediğim şeyleri görme imkânı sundu.     

        Gönüllülük olamayan yerde insanların kalpleri taşlaşıyor. Bu taşlaşan kalpleri yeşertmenin yolu iyilik ve gönüllülükten geçiyor.”

 

100- “Öncellikle Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin fakültemizde verilen en saygın derslerden biri olduğunu düşünüyorum. Çünkü üniversite çağındaki 20-25 yaş aralığındaki genç kitleye bu toplumsal bakış açısının verilmeye çalışılması, bu genç kitlenin gönüllülük çalışmalarına katılmaya teşvik edilmesi, yol gösterilmesi veya bir şeylerin farkına varmalarının sağlanmaya çalışılması son derece saygın ve değerli bir davranış.“

101- “Bu ders bana içimizdeki iyiliği harekete geçirmenin ertelenilemez, köreltilemez olduğunu öğretti. Günlük hayatın seyrine kapılıp insanlığa kör olmamamız, insanları sevmemiz ve toplum için yararlı faaliyetlerde bulunmamız gerektiği bilincini bir kat daha artırdı.”

102- “Bu derste öğretilenlerin ileride beni daha düzgün ve iyi bir insan yapacağına inanıyorum. Güçlü sosyal ilişkiler kurabilmek, iletişim becerilerimin gelişmesi, farklı insanlara ve durumlara karşı toleransımın artması gibi katkılarının yanı sıra başkalarına yardım etmenin, onların hayatlarını bir nebze de olsa kolaylaştırmanın benim nezdimde değeri çok büyük. Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin ve yapacağımız projelerin insanlara öğretebileceğim şeyleri öğretebilmek ve olabildiğince çok öğrenebilmek, insanların ve diğer canlıların hayatına yakından bakabilmek, fikirlerini paylaşabilmek ve eleştiriye daha açık olmak aynı zamanda sistemli olabilmek, disiplinli çalışmak, takım içinde fikirlerimi söyleyerek bir bütün halinde hareket edebilmek gibi konularda bana çok büyük katkısı olacağını düşünüyorum.”

103- “Bu ders gerçekten bir terapi tadında. Sizin güler yüzünüz insanı öylesine etkiliyor ki, derse en baştan tam konsantre başlıyorsunuz. Öfkelenmemeyi, pozitif bakabilmeyi ve en önemlisi olan “Barış” kelimesini bizim kafamıza kazıyor adeta, umuyorum ki bu dersin bize verdiği, değerleri hayatımın her anında yanımda götürebilirim.”  

 104- “Bu ders sayesinde bir kere daha toplumun bir parçası olduğumu hissettim ve her zaman daha fazlasını, daha çoğunu yapmam gerektiğini düşündüm. Bu ders sayesinde bir kere daha “güzel insan” olmanın aslında sadece taşın altına bir elimizi koymak kadar kolay olduğunu, gönüllü işlerde bulunarak zincirin bir halkası olmam gerektiğini hatırladım. İlerideki yaşamımda ise tıpkı bugün olduğu gibi tüm çabamı güzel bir insan olmak için harcayacağım.

        Yaklaşık bir yıldır vizyonumu ve misyonumu bu şekilde şekillendiriyorum. Ve ileride bu derste öğrendiklerimi öğreterek bir yardımlaşma ağı kurmayı planlıyorum. Belki de ileride “mutlu ol, mutlu et” adlı bir projeyle karşınıza çıkarım.”

105- “Üniversitemizde böyle farkındalık yaratan bir dersin verildiğini görmek beni mutlu etti. Çünkü hayat sadece formüller ve bilgilerden ibaret değil, yaşanmışlıklar ve yardımlaşmalar gibi derslere de ağırlık verilmesi gerekiyor.

        Bu ders sayesinde gönüllü olmanın önemini ve hayatıma nasıl uygulamam gerektiğini öğrendim. Her şeyin iyilikle çözülebileceğini, hayatımdaki kavramların bunlar olması gerektiğini öğrendim.”

106- “Derste öğrenebildiğim bilgilerle davranışlarımda, hayatımda yapacağım değişimle elimden geldiğince başka insanların hayatını değiştirmek istiyorum. Benim onlara katacağımdan daha fazla onların bana değer katacağına eminim.”

107- “Bu derste öğrendiklerimi ileride hayatıma katmak için beklememeliyim.  Hemen yapılmalı. Yarın, bir hafta sonra, belki bir ay sonra ama yapılmalı. Gönüllülük hiçbir zaman geri plana atılmamalı.”  

108- “Bu derste diğer derslerden çok farklı şeyler öğrendik. İnsanlara hizmet etmenin ve manevi huzura kavuşmanın ne kadar önemli olduğunu idrak ettik. Hayatta sadece para kazanmak ve kendimizi düşünmekten daha önemli şeyler olduğunun farkına vardık. Bu ders nedeniyle insanlara yardımcı olmanın, gönüllülüğün ne kadar kutsal bir şey olduğunu öğrendim. Bundan sonra elimden geldiği sürece ihtiyacı olan insanlar için çalışmaya devam edeceğim.”   

 

 

        

                         STAJ SONRASI ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

1-      “Bu ders ve stajdan sonra insanlara hizmet etmenin onlara yardım edip el uzatmanın manevi huzurunun ve ne kadar güzel bir şey olduğunun farkına vardım. Hayatta sadece para kazanmak ve kendimizi düşünmekten daha önemli şeyler olduğunu öğrendim.

         O ufacık çocukların yüzlerindeki içten bir gülümse size olan karşılıksız sevgileri her şeye değer. Onlarla geçirdiğim zamanın nasıl geçtiğinin farkına bile varmadım. İyi ki bu ders sayesinde böyle bir güzelliğin içinde bulundum. Herkesin bu ufacık çocuklarla azda olsa vakit geçirmeleri gerekli ki, bu dünyaya bakış açıları değişsin. Elini tuttuğumuz her çocuk bu dünyayı daha güzel kılacak…”

2-      “Etkinliklerimizi her yaptığımızda gözlerinde tarif edilemez mutluluğu görmek bende adeta bağımlılık yaptı. Bu projemizin sadece bir başlangıç olduğunu söyleyip daha çok yaşıtımı toplayıp ve tabii ki daha çok çocuk toplayıp muhitte genel olarak abi kardeş okuma günleri oluşturmaya karar verdik. En kısa zamanda bunu da uygulamaya koyup belirli periyotlarla düzenli olarak yapacağız. Şimdiden sabırsızlanıyorum. Bu ödev sayesinde hem kendime saygım, hem de kendime olan sevgim iç dünyamın huzuru kat kat artmış oldu.

3-      “Huzurevine gittiğimde insanların ne kadar çok ilgiye ihtiyacı olduğunu gördüm. Bir günaydın kelimesi ya da nasılsın kelimesinin bir insanı bu kadar mutlu edebileceğini hiç düşünemezdim ama gördüm ki bir zamandan sonra insanların buna bile çok ihtiyacı varmış. Yaşlılarımızla bol bol sohbet ederek zaman geçirerek elimden geldiğince onların ihtiyaçlarını karşılamaya çalıştım. Huzurevinden eve gittiğimde içimde olan huzur ve mutluluğu hiç yaşamamıştım. İnsanlar gençken manevi duyguları hiçe sayarak gözünü para hırsı bürümüş şekilde yaşıyorlar ama yaşlandıklarında ömürlerini adadıkları paranın hiçbir şeye yaramadığını farkına vardıklarında manevi duyguların ne kadar önemli olduğunu fark ediyorlar. Bu deneyim sayesinde hayata bakış açım büyük ölçüde değişti. Hayatımın büyük bölümünü gönüllü yaşamaya ayıracağım. Gönüllülüğün insana kattığı ve katacağı şeyleri duyduğum, insanların en büyük ihtiyacı olan şeyler olarak düşünüyor, çalışmalarda ki huzuru ve mutluluğu hiçbir şeyin insana vereceğini sanmıyorum.

4-      “Aslında bu basit gibi görünen bir işti fakat gece yastığa başımı koyduğum zaman yaptığım işin yalnızca bir ödevden ibaret olmadığını ve bunun aslında benim hayatımın bir parçası haline gelmesi gerektiğini düşündüm. Günde 9 saat çalışarak 3 günde binlerce kitap gönderdik. Bu benim için bir ödevin sonu değil hayata dair yapacağım gönüllülüklerin başlangıcıydı.  

         Sosyal medyada kitapların ihtiyaç sahiplerine ulaştığında o çocukların, yüzlerindeki heyecanı görmek bile bizi bu sosyal projeye daha da sıkı bağladı.

         Bu ders bizlere bu farkındalığı kazandırdığı için kendi adıma ve arkadaşlarım adına teşekkür ederim.”

5-      “Dersimizin temel amacı olan gönüllülüğü tam anlamıyla hissetmeyi hedefledim. İlk gün kütüphaneye gittiğimde yaptığım gönüllülükten bu kadar zevk alacağımı düşünmüyordum. Ancak bu işi yaptıkça yapasım geldi. İlk günden son güne kadar sıkılmadan bu işi yaptım. Bu ders sayesinde ilk gönüllülüğümü gerçekleştirmiş oldum.  Bu dersin bana kattığı en büyük şey gönüllülük duygusudur. Bu çalışmadan sonraki hayatımda tamamen gönüllülük duygusu ile hareket etmeyi hedefliyorum.”

6-      “Staj sırasında çocuklarla iç içe olmak, onlara yeni ve önemli bilgiler aktarılmasına yardımcı olmak ve onları mutlu etmek benim için oldukça keyif vericiydi. Ayrıca staj sırasında kazandığım deneyimlerin de önemli olduğunu ve ileride işime yarayacağını düşünüyorum. Bu staj sayesinde, hayatımın geri kalanında da özellikle çocuklarla ilgili gönüllülük projelerinde yer almaya karar verdim.”

7-      “Bu proje sayesinde görme engellileri bir nebze olsun daha iyi anladım. Onlara bir şekilde yardımcı olmak beni mutlu etti.

         Dönem boyunca bu dersi almak beni geliştirdi, insanlara bakış açımı değiştirdi ve empati kurmamı sağladı.”

8-      “Bu dersin bana katkısı insanları daha fazla düşünmek ve farkındalık oldu. Dışarıdan normal gördüğümüz, yanlarından geçip gittiğimiz insanların,  birçok acıdan yardıma muhtaç olabileceğini ve bizim onları görmediğimizi fark ettim. Bakış açımızı değiştirmemiz, at gözlüklerimizi çıkarmamız gerek. 

9-      “Stajımı İşitme Engelliler ve Aileleri Derneğinde yaptım. Benim için tarif edilemez bir duyguydu. Gönüllü bir projeye katılmak onlarla el ele vermek çok gurur vericiydi. İlk gün vakfı, işleyişini, insanların neler yaptığını, ne gibi ihtiyaçları olduğunu, gönüllü olmanın nasıl güzel olduğunu öğrendim.

         Bence herkes gönüllülüğün verdiği huzuru tatmalı. Bu yaşanmadan tarif edilebilecek bir duygu değil. Onlarla birlikte elimi taşın altına koymak mükemmel bir hissiyattı.”

10-    “Gönüllülük yaptığım kooperatifte öncellikle arkadaşım Esra ve Lal ile birlikte, köy halkına günümüz şartlarında teknolojisinde daha fazla verim alabileceği sistemleri, teknikleri, yeni çıkan aletleri, sunum şeklinde gösterip anlattık. Sunumu etkili yapabilmemiz için birçok kez tekrar edip, aramızda nasıl paylaşmamız vesaire gerektiği üzerine çokça konuştuk. Erol Bey de sağ olsun bu konuda bizi cesaretlendirdi. İleriki iş yaşantımız için bile önemli bir hususta artı bir puanı cebimizde taşıdığımızı düşünüyorum.     

         Sonrasında bahçe işlerinde çalışıp yardım ettik. Arkadaşlarımla beraber en keyif aldığımızın bu olduğunu söyleyebilirim. Toprakla uğraşmanın verdiği hazzın dışında, yöre halkıyla fazlaca içli dışlı olduğumuz yerdi. Birçok insanla tanıştık ve Ramazan’da her gün davetli olduğumuz birden çok kapımızın olduğunu söylesem abartmış olmam.”

11-    “Bize atılan fotoğraflarda kardeşlerimizin mutluluğu gözlerinden okunuyordu. Bize çok teşekkür etmişler. Çok mutlu etmişiz onları. Beni çok mutlu etti bu durum. Onca kardeşimizin yüzü gülüyordu ve ben böyle bir gönüllülük yaptığım için kendi adıma inanılmaz mutlu oldum. Bundan sonra eminim ki hayatımın her döneminde böyle gönüllülük projelerinde yer almaya devam edeceğim. İnsanlar karşılıksız iyilik yapmalı ve yardım etmeyi sevmeliler. Çünkü karşı taraftan aldığımız bir tebessüm, bir güzel söz, bir teşekkür bizi belki de dünyanın en mutlu insanı yapıyor, bütün derdimizi sıkıntımızı bir an unutuveriyoruz.

12-    “Staja başlamadan önce keyifle bu işi yapacağımı pek düşünmüyordum. İlk kez gönüllü olarak bir yerde görev almak, yararlı olmak, çocukların mutlu bir şekilde zaman geçirmesine şahit olmak benim için farklı ve inanılmaz güzel bir deneyim oldu.

         Burada inanılmaz güzel bir ekibin çok büyük fedakârlıkla, inançla ve en önemlisi mutlulukla çalıştığına şahit oldum. Çalışmak ve mutluluk kelimelerinin pek bir araya gelmediği bu zamanlarda böyle sevgi dolu işini severek isteyerek yapan bir ekibin yanında olmaktan mutluluk duydum.

         İlk defa kurumsal boyutta gönüllü bir çalışmada bulundum ve böyle işlere gönül verdiğimde ne kadar huzur bulduğumu, vaktimi güzel şeylerle dolu dolu yaşadığımı, hem kendime, hem başkalarına ne denli yarar sağlayabileceğimi farkettim. Şunu da söyleyebilirim ki sağladığım yarardan çok daha fazla mutluluk aldım. Bu gönüllü olanların hissedebileceği bir duygu olsa gerek. Çünkü daha önce yaptığım işlerde pek böyle hissetmemiştim. Gönüllülük aslında başkalarına sağlanan faydadan çok daha fazla mutluluğu, sevgiyi size geri veriyormuş.

13-    “Ben huzurevine ilk gittiğimde oradaki insanlar bana öyle bir parlak gözlerle baktılar ki ben o zaman doğru yerde olduğumu hissettim. Hiç çaba harcamadan insanları mutlu etmiş ve kendimi işe yarar bir birey hissetmiştim. Her gittiğimde farklı insanlarla sohbet etmek istedim. Çünkü herkes sohbet etmek istiyordu, sohbet edemeseler bile beni dinliyorlardı. İlk gittiğimde daha fazla arkadaşım olup olmadığını sordular çünkü ben tek başıma hepsi ile ilgilenemedim bu da beni çok üzdü. Ama bundan sonra en az haftada bir kez gideceğim.

14-    “Gittiğim her gün 13 çocukla da eşit ilgilenmeye çalıştım. Normalde dışarıda karşılaştığımız ya da tanıdığımız çocuklar tercihen yanımıza gelir ya da gelmez, fakat yuvadaki çocuklar yanınıza gelmemek gibi bir tercih yapamıyorlar bile. Sevgiye o kadar açlar ki yanlarına dışarıdan bir geldiğinde gözlerinin içi gülüyor. Oturduğumda hangisi yanıma oturacak diye kavga ediyorlar, birbirlerini ittirip yanıma oturmaya çalışıyorlar. Ellerini tuttuğumda hoşlarına gidiyor, bıraktığım zaman tekrar tutturmaya çalışıyorlar. İçimi acıtan öyle laflar ediyorlar ve öyle davranışlarda bulunuyorlar ki… 

Kelebekler grubunun hiçbiri benden ne oyuncak, ne de başka bir şey bekledi. İhtiyaçları olan en büyük şey sevgi ve ilgiydi ben de gittiğim bu kısa süre zarfında elimden geldiği kadarıyla onlara sevgimi de, ilgimi de büyük bir mutlulukla sundum. Mutlu edebilmenin vermiş olduğu mutluluğu yaşamak son derece güzel hissettirdi.”

15-    “Ben stajımı Kızılay’da büyük bir keyifle yaptım, her gün çıkışta yine görüşmek üzere diye çıkıyorum çünkü biliyorum yolumun düştüğü her zaman beni o kapının arkasında bekleyecek güzel kalpli insanlar var. Beni bu kadar etkileyeceğini düşünmezdim ama bazı anlar gerçekten çok etkilendim.”

         Yardıma ihtiyaçları olan insanların mahcup gelişleri, yardımı aldıktan sonraki anlatılmaz mutlulukları, yardımda emeği geçen insanlara ettikleri teşekkürler, yaptıkları sayısız dualar insanın içinde bir şeyler kıpırdatmaya yeter de artardı. Kızılay benim hayatımda bundan sonra olacak bir hikâye oldu ve bu hikâyenin başlamasına bu ders vesile olmuş oldu.”

16-    “Bu stajdan edindiğim tecrübeyle başka insanlara farklı konularda olsa bile hayatlarını kolaylaştırmak için çaba sarf eden gönüllü birçok insan olduğunu gördüm ve bu beni mutlu etti. Toplum tarafından duyarlı olunması gereken kişilere gerekli ilgiyi ve desteği sağlamak, onlar için bir şeyler yapmak beni gururlandırdı.

         Bundan sonraki hayatımda daima gönüllü olarak bu tarz projelerde çalışma isteğim uyandı.”

17-    “Bu staj sayesinde güzel ve özel çocuklarla tanışma fırsatı yakaladım. Zihinsel engelli, otizmli ve down sendromlu her biri birbirinden değerli bir sürü çocuk… Her insanın bir engelli adayı olduğu bu dünyada onların dünyalarına girip kısa bir süre içerisinde de olsa onlarla aynı dili konuşmak, aktiviteler yapmak, okuma yazma öğretmek, birlikte sayısızca puzzle yapmak, her ders çıkışında el ele tutuşup ailelerinin yanına gitmek, ayrılırken de koskocaman sarılmak sanırım dünyanın en güzel hissi.”

18-    “Ana Okulu’nda küçük çocuklarla 27 saatimi geçirdim. Dört tane görme engelli öğrenci vardı. Onlarla oynayıp, onlara kitap okudum. İlk hafta duyu organlarının eksikliğine adapte olamadım, olamadılar. Zamanla birbirimize alıştık. Üçüncü hafta gözlerimi bandanayla bağlamalarını rica edip, tüm günümü kocaman bir karanlığın içinde geçirdim. Zordu.

19-    “Bu ders olmadan öncesinde de gönüllülük yapıyordum fakat bu derste öğrendiklerim içimdeki gönüllülük tutkusunu artırdı. Önümüzdeki senelerde de şu anda üyesi olduğum Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı Ferit Aysan Oyun parkında gönüllülüğüme devam edeceğim. Daha farklı kurumlarda da gönüllülük yapmak için içimde istek var. Umarım herkes gönüllülüğün tadına varır ve bunu hayatının bir parçası haline getirir.”

20-    “Stajımı Türkiye Görme Engelliler Derneği’nde yaptım. Benim için her anlamda eşi bulunmaz bir deneyimdi.

         Bir amacın parçası olmak ve kendinden bir şeyler ortaya koyabilmek çok güzel duygulardı. Böyle bir ödevimiz ve dersimiz olduğu için ve bu fırsatı yakalayabildiğim için kendimi çok şanslı hissetim. Bir sürü yeni insanla, gönüllülerle tanıştım. Bu benim geleceğe dair umutlarımı pekiştirdi. Hayatımda bazı şeyleri anlamlandı ve bir amaca bağlandı. Zaten dernek yöneticileriyle, ödev saati bittikten sonra da yaz döneminde çalışmalarıma devam etmek üzere anlaşmaya vardık.”

21-    “Önceden gelmeye çekindiğim yere şimdi gitmeye devam edeceğim. Hatta ailemden birilerini de alarak. Hiç koşulsuz onları mutlu etmek için. Çünkü her saniye unutulmaz anılar işliyoruz hayatımıza, ince ince, ilmek diker gibi, işte bu kapının içerisinde de bu satırlara sığdıramadığım bir sürü hayatlar ve hikâyeler var kimi zaman acı, kimi zaman yüzde tebessüm bıraktıran anılar.”

22-    “Günler böyle birbirini kovaladı, biz en nihayetinde ödevimizi tamamladık fakat bizim için sadece ödev kısmı olan yer bitti. Gerisinde ise ömür boyu üstlendiğimiz bir gönüllülük görevi kaldı.”

         Bir kez daha anladık ki bu dersi seçerek kendimize ve ruhumuza pozitif bir yön verebilme şansını yakalamışız.”

23-    “Geçirdiğimiz iki staj günümüzde elimizden geldiğince onların hayatlarına dokunmaya çalıştık. Üstümüze atlayan, beni sev diye önümüze yatan, oyun oynamak için gözümüzün içine bakan bu güzel hayvanlarla doyasıya vakit geçirdik. Oyunlar oynadık, mamalarını yedirdik, en önemlisi onlara sevgimizi hissettirmeye çalıştık.

         Nedeni her ne olursa olsun, hiçbir canlının bir gün terk edilmeyi, sokağa atılmayı, yalnız bırakılmayı, sevgisizliği yaşamayı hak etmediğini düşünüyorum.“

24-    “Köpekler sevilmeyi o kadar bekliyorlar ki, en saldırganından, en korkağına hepsi bizi gördüğünde kafeslerinin önlerinde onların yanlarına gitmemizi beklediler. Birini sevince, diğeri onu sevmemiz için heyecanlanıyordu zaten hepsi o sırada sadece sevgi bekliyordu, bunu onların bakışlarından bile anlamak mümkün.”  

25-    “Ben bu derste İnal hocamızın de dediği gibi sevginin büyüklüğünü, sevgisiz hayatta tutunamayacağımızı anladım. Ve eğer bu sevgiyi paylaşırsak daha da büyütebileceğimizi anladım. İyi ki bu derste bulunmuşum ve gönüllü olarak bu kurumda yer almışım. İmkânlarım el verdikçe bu kurumda gönüllü olarak gitmeye devam edeceğim.”

 

 

26-    “Bu gönüllülük dersi sayesinde hem kendimi aştım, hem de oradaki yavrularla güzel bir gönül bağı kurduğuma inanıyorum.  Hatta imkânım olsaydı, gözleri olmayan bir köpeği de almak istedim yanıma. O imkânı bulana kadar elimden geldiğince mamalar alıp ziyarete gitmeyi düşünüyorum. Böyle bir deneyim yaşadığım için gerçekten çok memnunum.“

27-    “Zihinsel engelli, fiziksel engelli küçük yaştaki çocuklarla bolca vakit geçirdiğim bu süreçte kendime birçok defa iyi ki gelmişim diyebildiğim için çok mutluyum.

         Genel itibariyle insanların engellilere önyargılı olduklarını gördüm. Tabii buna kısa bir süre önce ben de dâhildim. Ama onlarla vakit geçirdikten sonra bunu kırdım. Onlarla beraber piknikler yaptık, oyunlar oynadık, çizgi filimler izledik. Ve gördüm ki; sevgiye aç bu çocuklar bizim onlara verdiğimiz değerden çok onlar bize değer veriyorlar. Yapılan en ufak şeyden bile mutlu olabiliyorlar. Gerçekten hayatımda yaşadığım en özel ve güzel deneyimlerden birisiydi diyebilirim.”

28-    “Bu ders ve yapmış olduğum staj sayesinde iyilik yapmanın çok kolay olduğunun daha da iyi farkına vardım. Yapılan iyilik karşısında da sadece alınan bir duanın tüm çabalara değer olduğunu iyice anlamış oldum.

         Bu dünyada maddiyattan daha önemli şeyler var. Ve çoğu insan bunun farkına varamadan yaşamını sürdürmeye devam ediyor. Gönüllülük yapmak ise bu düşüncenin önüne geçerek, maneviyatın her şeyden daha iyi geldiğini fark ettiriyor. Bunun farkına varamayan insanlar da, inşallah farkında olan kişilerin etkisiyle bu duygu ve düşünceleri tadacaktır. Ve ben de bunun için elimden geleni yapacağım.”

29-    “Gördüğümüz üzere hijyenik koşullarda hayvanlar tedavi ediliyor, rehabilite ediliyor, sahiplendiriliyor.

Karmaşık hayatlarımız içerisinde böyle zamanlarda insan olduğumuzu hatırladık. Bu gönüllülük projesini devam ettirmek istediğimizi yetkililere bildirdik.”

30-    “Bu kurumda ihtiyaç sahibi olan çok insanla tanıştım. Tanıştıklarımın hayat hikâyelerini dinleme ve yeri geldiğinde onları teselli etme fırsatım oldu. Çoğu zaman kendimi yaşantımı sorgularken buldum, yeri geldi, hayata onların penceresinden baktım. Zaman zaman takıldığımız, üzüldüğümüz ya da bizim için çok önemli bir detay olduğun u sandığımız şeylerin, buradaki üzüntüler ve beklentilerin yanında bir hiç olduğunu fark ettim. Bu beni değiştirdi.

Gerçek dünyayı görebildim ve bu dersin bana kattığı en önemli yarar da bu oldu. Kendim için yaptığım bu farkındalığın başkalarına da ilham olması adına deneyimlerimi çevremdeki insanlarla paylaştım. Çünkü biz bir bütün olduğumuz vakit daha güçlüyüz.”

31-    “Katılımın ilk zamanlarında tek düşüncem onların bizden fazla olduklarıydı. Ama kromozom bakımından, ya da biyolojik sebeplerden dolayı değil, hayat enerjisi ve gülücükleri ile bizden bir adım öndeler. Nasıl bir deneyim olacağını düşünerek başladım bu yolculuğa.

         Geçirdiğim günler ve saatler eksildikçe bu yaşadığım deneyimi devam ettirmeyi ve bu deneyimi gönüllülüğü zamana yayma kararı aldım. O güzel insanlar bu dünyaya fazla, dünya hak etmiyor onları.”

32-    “Güzel vakit geçirdik. Kısa sürede aile gibi olduk. Ödev olarak başlayan çalışma bizi çok etkiledi. Devam edeceğiz. Derneklerde gönüllü olarak çalışan çok az insan var. Gönüllü sayısını artırmak için çabalayacağız. Onlara acıyarak bakılmaması gerektiğini, bunun onları üzdüğünü anlatacağız. Ciddi şekilde tekerlekli sandalye ihtiyacı var. Bunun için çalışmalara katılacağız.”